Van L'Île-Rousse naar Calvi, en door naar Ajaccio.

31 augustus 2022 - Bonifacio, Frankrijk

En Bonifacio. Weer een klein stuk met de trein, nu naar Calvi. Elke plaats heeft toch wel zijn eigen karakter. Ze lijken op elkaar, maar toch is dat niet zo.  Vandaag de citadel bezocht, en terwijl ik daar liep dacht ik, verrek, die klinkers en medeklinkers klinken bekant als ie-a-el....dus dacht ik aan een frikadel, maar wel meej saté saus en juin 😋😋.  Mot nog even wachten hierop.  Maar goed, Calvi is niet onaardig.

Voor het vertrek naar Ajaccio, moest ik de trein hebben van 6.40. Dus vroeg uit de veren, en bij aankomst alvast het busstation opgezocht voor de bus woensdag ochtend naar Bonifacio.  Ik doe dat liever voortijdig, dan te laat. Om 14,30 kan ik binnen in het appartement midden in het oude centrum van Ajaccio, daarna ga ik de stad en haven verkennen om te zien waar ik vanavond ga eten. 😋.

Ajaccio,  de geboorte plaats van Napoleon, zowat de bekendste  Fransman aller tijden. Als je ga zoeken op wikipedia, onder Napoleon, kom je er achter dat Zeeland en Brabant  door Napoleon in 1794 al ingedeeld was bij Frankrijk. Hierin komen ook Walcheren en ( Rilland ) Bath in voor.

In Bonifacio is mijn slaapplaats midden in de oude citadelle, een schitterende, en gezellige plek, én dichtbij de haven voor de veerboot morgen naar......Sardinië.  Ik ga dus het Frans grondgebied verlaten. Alhoewel, ? Corsica is van oorsprong Italiaans, wat ook goed te zien, en te horen is. Dit eiland was ooit in bezit van de republiek Genua, die het in 1768 verkocht aan Frankrijk. Vandaar nu ook de tumult op dit eiland. Ze willen los van Frankrijk.

1. Sonn Franken:
    31 augustus 2022
    Wow, ziet er goed uit Sjaak. Uhhhh, zumme same n winkeltje in friekkedelle-mee-sattéé-saud-en-juin beginne? Da's potvervoerdubbeltjesenvijfcentenogantoe mesgient wel 'n meraakels idéé ? ;-)
    De groete en tot snel pilske wir. Blef gezond en veilig
  2. Jan de Quelery:
    31 augustus 2022
    Wederom prachtige indrukken verkregen , naast drummen heb je ook inzicht in Art , maar ook muziek is Art daar hoor je bij . dank en groet Jan Q
  3. Jaap bassist:
    1 september 2022
    mooie omgeving weer jack
  4. Henk Franken:
    4 september 2022
    Zo eej, da's nog 's 'n fotoverslag. G'eb oew best wir meer as wa gedaan or. Zitt n'ok ééle mooie fotookes tusse trouwes... k'zou mekant zo op vekansie wille!! Nouw op nar da Iteljaans eilandje... ben benuuwd